Za co przyznawane są hotelom gwiazdki?

Jeśli przejrzysz polskie fora poświęcone wakacjom w Tunezji możesz zobaczyć pewną teorię powtarzaną jak mantrę przez członków grup, że:

To Afryka, nie ma co oczekiwać luksusów. Hotel w Tunezji z 5 czy 4 gwiazdkami to jak polskie 2 czy 1 gwiazdki.

Czy to jest prawda?

Turyści najczęściej tak piszą gdy ktoś krytykuje mniej zadbany hotel w Tunezji – gdzie są stare meble, brudno lub obsługa nie wyrabia się z serwisem. Sądzą, że przez to hotel nie zasługuje np na 5 gwiazdek. Jednak system przyznawania gwiazdek hotelom ani w Tunezji ani w Polsce nie zawiera zasad w którym mówiono by o wspomnianych rzeczach.

O systemie przyznawania gwiazdek hotelom

System przyznawania gwiazdek hotelom ma za zadanie ujednolicenie standardów, jakie oferują hotele gościom. Nie ma jednak międzynarodowego systemu przyznawania gwiazdek hotelom, więc każde z państw opracowuje swoją klasyfikację od 1 do 5. Są też kraje w których takiej standaryzacji się nie stosuje np. w krajach Skandynawii lub są dobrowolne np. we Francji.

Tunezyjskie zasady klasyfikacji hoteli pochodzą z 2005 roku. Jednak przez prawie 20 lat oczekiwania i podejście turystów zmieniło się, o czym tunezyjskie władze są świadome, dlatego trwają od paru lat prace aby zmienić zasady.

Obecnie tunezyjskie zasady przyznawania gwiazdek określają standard i wyposażenie pokoi oraz łazienek,funkcjonowanie gastronomii w hotelu, serwis, brak jednak dodatkowych usług, które w obecnych czasach są bardzo ważne.

Co więcej polskie zasady są bardzo podobne. W żadnym z systemów kategoryzacji hoteli nie ma tego na co najbardziej narzekają turyści – jakości wyposażenia, jakości świadczonych usług np. serwisu w restauracji.

Spójrzmy zatem jakie wymagania muszą spełnić tunezyjskie hotele by uzyskać określoną liczbę gwiazdek, jednak bardziej skupie się na hotelach 5-3 gwiazdkowych bo głównie takie hotele wybierają Polacy na swoje wakacje w Tunezji. Opiszę tylko te najistotniejsze zagadnienia z punktu widzenia gościa hotelowego.

Pomieszczenia wspólne

Recepcja czynna całą dobę wymagana jest w każdym hotelu, oprócz tych jednogwiazdkowych. Każdy hotel musi posiadać przechowalnie bagażu. Tylko w hotelach 5☆ dostępny powinien być konsjerż, jednak nie całą dobę. W hotelach 5☆ powinny znajdować się 2 restauracje, w pozostałych minimum jedna. Winda w hotelach 5 i 4☆ powinna się znajdować jeśli hotel posiada 2 piętra, w przypadku 3☆ winda powinna być zamontowana przy 3 piętrach. Zapewnione powinny być również klimatyzacja oraz ogrzewanie. Zasady te również określają wielkość recepcji, lobby, restauracji czy ilości miejsc siedzących w restauracji.

Wymagania i wyposażenie pokoi

Powierzchnia mieszkalna pokoju 2-osobowego (nie obejmująca łazienki, przedpokoju i balkonu) powinna wynosić: 14 m² (hotel 3☆), 16 m² (hotel 4☆), 19 m² (hotel 5☆). Jeden na 100 pokoi powinien być przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – takie wymogi musi spełniać każdy hotel.

W przepisach mowa także o wielkości łóżek, oświetleniu, wielkości luster, meblach (szafa, stolik nocny, krzesła), zasłonach. Pokoje w hotelach cztero- i pięciogwiazdkowych posiadać powinny telewizory 55′, lodówka jest obowiązkiem 5☆ ale też 4☆ hoteli jeśli te są hotelami miejskimi.

Wymagania i wyposażenie łazienki

Wygląd łazienki w poszczególnych hotelach również jest zróżnicowany. Powierzchnia łazienki powinna wynosić w hotelach 3☆ – 5 m², 4☆ – 6 m² a 5 ☆ – 7 m². W hotelach 5☆ powinny znajdować się tylko łazienki z wanną. W hotelach 4☆ 50% wanna, 50% prysznic, 3☆ 40% z wanną a 60% z prysznicem. W hotelach 5☆ powinna być zainstalowana podwójna umywalka. W każdym hotelu musi być bidet w łazienkach (w niektórych jest bidet, w innych po prostu wężyk sprawujący funkcję bidetu).

Lista rzeczy jaka ma się znajdować w łazience jest długa. W hotelach 5☆ a także 4 ☆ jeśli to hotele miejskie w łazience powinna znajdować się suszarka. Hotele 5☆ powinny mieć do dyspozycji szlafroki dla gości i… telefon w łazience. Z podstawowych bibelotów w łazience znaleźć można m.in.: kubek na szczoteczki i na mydło, mydło 20 g, szampon (4☆ i 5☆), czepek kąpielowy (5☆ i 4☆)

Personel

W dokumencie ustalającym przepisy znajdziemy też informacje o personelu hoteli. Przede wszystkim w hotelach 5☆ 80% personelu musi mieć ukończoną szkołę hotelarską, 4☆ – 70% a w 3☆ – tylko 50%. Mowa tutaj jest też o znajomości języka zwłaszcza personelu w recepcji. Hotele 3☆ i 4☆ powinny zatrudniać pracowników którzy porozumieją się w języku arabskim i 2 innych językach w tym jeden powinien być językiem angielskim. Natomiast w hotelach 5☆ obowiązuje arabski i 3 inne języki w tym język angielski. W hotelach 5☆ powinien być do dyspozycji portier. Pokojówka lub lokaj powinien mieć do obsłużenia w hotelach 5☆ – 15 pokoi, 4☆ – 20 a 3☆ – 25. W hotelach 5 i 4 ☆ oraz opcjonalnie w hotelach 3☆ powinna być dostępna guwernantka. Hotele powinny posiadać przynajmniej jednego ochroniarza.

Serwis

Hotele 5 i 4 gwiazkowe oferują minibary zapełnione napojami bezalkoholowymi. Osobiście się z tym nie spotkałam w żadnym hotelu, raczej była dostępna lodówka. Śniadanie powinno być podawane w formie bufetu, jednak czas podawania posiłków powinien być różny w zależności od ilości gwiazdek, im więcej gwiazdek tym dłużej podawane są dania, otwarta restauracja hotelowa. Inne ważne usługi to codziennie wymiana pościeli, ręczników, dostępna również powinna być usługa prania i prasowania rzeczy gości hotelowych. W hotelach pięciogwiazdowych każdy pokój powinien posiadać sejf, w hotelach rangi niższej tylko 50% pokoi. Natomiast hotele trzygwiazdowe powinny zapewnić sejf w recepcji.

Usługi dodatkowe

W hotelach powinien być zapewniony dostęp do lekarza całą dobę. Dostęp do internetu wymagany jest w hotelach pięciogwiazdowych a w hotelach cztero- i trzygwiazdkowych powinno znajdować się centrum informacyjne z dostępem do internetu. Należy jednak pamiętać, że standardy te powstały prawie dwie dekady temu, kiedy dostęp do internetu nie był tak łatwy jak obecnie a w Tunezji bardzo popularne były kawiarenki internetowe, które dopiero od niedawna odchodzą do lamusa. Obecnie większość hoteli o ile nie wszystkie zapewnia wi-fi przynajmniej w lobby hotelowym a w wielu dostępny jest również w pokojach bądź na terenie całego ośrodka. Dostępne również powinny być usługi pocztowe.

Jak sami widzicie, klasyfikacja hoteli nie określa samej jakości hotelu, wyposażenia czy dostępnych usług, a przynajmniej nie bezpośrednio ale same walory fizyczne i w bardzo niewielkim stopniu dostęp usług. Już wkrótce obowiązywać będzie nowa klasyfikacja, którą niestety nie udało mi się znaleźć, ani też żadnej informacji jakie dokładnie zajdą zmiany.

Czy warto sugerować się gwiazdami i umniejszać każdemu hotelowi, tylko dlatego, że znajduje się w Tunezji, w Afryce a nie w Polsce? Moim zdaniem absolutnie nie. W Tunezji znajdziecie hotele zarówno te na najwyższym poziomie, które dbają o każdy szczegół ale też takie które teoretycznie powinny być dobre ale są niedoinwestowane a pracownicy marnie pracują. Dlatego bardziej polecam poczytać opinie przed zakupem wycieczki, biorąc szczególną uwagę z jakiego okresu pochodzi dana opinia (w trakcie sezonu czy poza), wyszukać realne zdjęcia niż sugerować się ilością gwiazdek.

Artykuł powstał na podstawie oficjalnego dokumentu – systemu przyznawania gwiazdek hotelom w Tunezji.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

https://www.instagram.com/tunezja.mojemiejscenaziemi/profilecard/?igsh=MTE2aTRzOGoyMTA2Zw==
Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner